Saturday, April 2, 2011

Kamu betul Fida~

berblogwalking di blog fida. minggu lepas rasanya. terbaca entry fida pasal benda ni. tersentap. terbuka minda aku yang selama ini celaru. terbuka mata yang selama ini aku butakan dan telinga yang selama ni aku pekakkan. Fida betul.



Cinta Suam Kuku...Pertahan Atau Lepaskan??

Sinarlah wahai matahari, sudah lelah rasanya menatap akan suram kamu dalam aku mencari.
Ada orang akan menangis kerana tiada lagi debar kuat cinta di dada. Ada orang sudah mengeluh bosan pada paksaan kongkongan rasa. Ada orang hidupkan cinta yang ada kerana tidak mahu di kata durjana dan ada orang tidak sanggup melihat hati lain terluka, biarpun hatinya meratap hiba.

Cinta suam kuku, mahu di lepaskan bagaikan tertusuk sembilu.

Bila orang putus cinta, sebaiknya semua yang menjelma dan mengingatkan tentang si dia mahu dicampak jauh dan tidak mahu langsung berpaling lagi. Atau cinta itu, bila sudah suam kuku- mahu diakhiri atau mahu memaksa diri untuk sabar menanti.

Ramai orang punya bibit cinta yang tersendiri. Kamu juga begitu. Kadang kala kita tidak tahu mana cinta, mana kasihan. Kadang kala kita resah, memikirkan bahawa cinta yang begitu banyak percaturannya, sebenarnya lebih tenangkah kalau kita bersendiri?

Ramai orang selalu sangka, dia amat parah akan cinta pada sidia. Sangkanya, cinta itu mainan manis tidur dan ulit mimpi. Tapi pada masa yang sama, tidurnya sudah hilang lena. Tenangnya sudah lama terluka dan senandungnya tiada mahu didengar. Dia menjadi manusia hampa yang tertanya tanya, dimanakah kelibat cinta sebenar?

Kata orang, cinta itu senyumkan bibir kita tanpa sedar.

Kita juga akan menjadi bosan pada kongkongan cinta itu sendiri. Bila kita putus cinta, sebenarnya kita lupa bertanya sesuatu pada diri, kita lupa untuk mengingatkan bahawa yang terbaik itu bakal kita miliki.

Cinta yang sudah suam suam kuku, cinta yang sudah tiada debar pada dada, cinta yang tiada teringat apatah lagi teruja, cinta yang sebak kalau rindu mengenangkannya atau cinta kerana kita mahu dicinta ialah satu persembahan pantomin sebenarnya.

Satu persembahan untuk menyejukkan diri sendiri bahawa kita juga punya cinta untuk dimiliki. Kita senyum dan mendabik dada bahawa kitalah yang punya agung cinta seorang manusia.

Tapi hakikatnya, kita rasa kosong, rasa hampa dan rasa tiada miliki apa-apa. Sekadar memenuhi satu rutin membisikkan kamu rindu padanya dan sekadar memenuhi ruangan teman di hati sang pujangga.

Kita bisukan rasa hampa kita, walau bagaimana pun kuat ia melanda. Mengapa mempertahankannya?

Kerana kita tidak mahu keseorangan dan terluka. Kita tidak mahu meraih resah itu dalam hiba cebisan lara kerana kita tahu selayaknya hati kita wajib miliki sebuah cinta. Cinta yang luhur, agung dan cinta yang amat tersendiri sifatnya.

Ingat. Jangan pertahankan cinta hampa itu sekiranya kita tidak mampu untuk layarinya. Kita akan punya yang terbaik kemudiannya menanti. Apa perlu sekiranya cinta yang kita pertahankan itu seolah satu paksaan dalam meniti kehidupan.

Kita ada lemah dan kuatnya. Tanya diri, selongkar segala gundah yang hadir disisi. Adakah kita sekarang sedang mempertahankan sebuah cinta abadi? Atau kita ini sekadar satu hembusan dingin yang kosong menyapa hati.

Menyesal pada awal jejak nafas ini lebih baik dari menyesal di kemudian hari. Sekarang, bisikkan perlahan dalam hati: Mahu pertahankan atau mahu di lepaskan pergi?

Cinta ialah sebuah persembahan jujur sebuah hati. Tanya diri sendiri dan kalau duka itu jawabnya maka melangkahlah pergi.
-Fida Aishah-

Cinta ialah sebuah persembahan jujur sebuah hati. Tanya diri sendiri dan kalau duka itu jawabnya maka melangkahlah pergi.

No comments:

Post a Comment

Semoga hari ini lebih baik dari semalam~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan link kamu ye. =)